Sunday, June 3, 2012

Jalan-jalan Cuti Sekolah ke Utara Part 2

Salam semua,

Cuti sekolah ari tu saya pergi jalan2 kat utara..mula2 pergi Perak (Part 1), pastu Penang dan Perlis (Part 2) dan Kedah (Part 3). Yang kat Perak, adik Iffah saya citer dalam blog dia..akak Husna plak citer yang part 3.

Sambung citer Iffah, dari rumah ayah ngah, kami teruskan journey ke utara. Sampai kat Penang, kami melencong ke Penang Bridge. Seronok tengok air laut masa ni..ni lah kali pertama kami adik-beradik lalu atas jambatan ni.

Dah sampai kat pulau tu, kami round2 jek naik kereta. Ikut je peta dalam handphone abah sambil tengok2 sekeliling. Pastu kami g ke KOMTAR nak makan lunch. Sempat jugak la bergambar kat sana..hehe..

Lepas round2 kat KOMTAR, kamipun masuk balik dalam kereta nak teruskan perjalanan. Jauh lagi ni nak pergi sebab nak terus ke Perlis. Kalau pergi tadi lalu jambatan, nak balik ke seberang kami nak feri Pulau Pinang! yea! bestnyer!

Ni masa nak masuk ke dalam feri tu. Tak sangka la kereta boleh masuk dalam feri...

Dalam feri tu kami pun dok tengok air laut la..saya ngan kakak seronok sungguh..Iffah je yang biasa je..dia pun kecik lagi, belum nak rasa seronok kot..ye ke?

Dari Penang, kami sambung ke Perlis. Sampai kat Perlis dah petang..terus cari hotel nak tidur malam tu. Pergi kat Kangar, semua hotel dah penuh..hotel besar..hotel kecik..sume takde..lagipun tak banyak sangat la hotel kat sana, saya tengok bandar dia pun kecik je..last2 dapat la satu hotel kat Kuala Perlis, tu pun dah maghrib baru dapat..pelik sikit hotel ni..sebab bilik air dia kat luar. Apapun, kami adik-beradik tetap excited macam biasa..hehe..

Pas mandi2..solat, kami pergi makan dinner. Kat satu tempat makan yang ada banyak sangat kedai yang jual ikan bakar..apa tah nama tempat tu..tak ingat dah! yang paling kami ingat masa ni, tunggu sejam lebih baru dapat apa yang kami order...memang lama...tak mau lah pergi kat kedai ni lagi..

Esoknya, kami pergi ke satu tempat..jalan nak ke sana tu mak aii..naik turun bukit..bengkang-bengkok plak tu...

Haa..nilah tempat yang kami pergi...Wang Kelian...

Yang bestnya kat sini ada pasar yang sambung ke negara Thailand..maknanya kami jalan2 kat 2 negara la ari ni..hehe...

Banyak betul stall kat pasar ni..macam2 barang ada..yang paling menarik mestilah mainan..hehe...

Akhirnya, pas sume dapat apa yang nak dibeli..saya dapat Ultraman besar :-) kami pun sambung pulak jalan pergi ke Gua Kelam. Sayangnya..masa kami sampai ada pula notis tulis yang sekarang tak boleh masuk dalam gua sebab tengah repair apa tah..jadinya, boleh amik gambar kat luar gua je la...

Masa ni baru tengok Iffah seronok...

Abis dah citer saya... nak sambung baca Part 3, baca kat blog kak Husna ye..